PANNA Z KOTEM – Koci behawiorysta – Konsultacje online

Jeżeli mówisz do wszystkich, nie trafiasz do nikogo. Dlaczego jako behawioryst(k)a zwierząt potrzebujesz poznać swoją grupę docelową?

Dzielenie się wiedzą jest nieodłącznym elementem w zawodzie behawiorysty zwierząt. Nigdy dotąd nie było też tak proste, dzięki możliwościom jakie daje internet i social media. Edukując budujesz wizerunek, dajesz wartość i pokazujesz siebie w roli eksperta. Jest jednak haczyk – Twoja grupa odbiorców. Czy zastanawiasz się czasem, dla kogo publikujesz?  Kto tak naprawdę czyta i kto potrzebuje Twoich treści?

Behawioryst(k)o! Czy wiesz, do kogo mówisz?

Może się okazać, że w swojej społeczności oprócz opiekunów zwierząt masz też behawiorystów, innych specjalistów pracujących ze zwierzętami, Twoich prywatnych znajomych i rodzinę. Warto to sprawdzić. Możesz to zrobić korzystając z narzędzi taki jak:

  • Ankiety dostępne w social mediach,
  • Interaktywne formularze (tj. Google Forms),
  • Zlecenie badań specjaliście komunikacji i PR.

Bez względu na to jak bardzo zaskoczą Cię wyniki wiedz, że nie  każda z tych grup jest istotna w kontekście Twojej marki. Rodzina i przyjaciele muszą Ci wybaczyć 🙂 Za to dopasowanie treści do osób, które są ważne dla Ciebie jako marki – ma ogromne znaczenie.

Wiedząc kto już jest w gronie Twoich odbiorców zastanów się, która grupa jest dla Ciebie kluczowa i dlaczego. Od tego zależeć będzie:

  • Na jakich kanałach będziesz publikować? (strona internetowa, social media, blog),
  • W jakim stylu językowym? (powinien być zrozumiały dla odbiorcy, dostosowany stopniem trudności w używanej terminologii),
  • Które elementy tożsamości Twojej marki wykorzystasz w komunikacji? (marki osobiste budujemy głównie na zaufaniu więc szukaj rozwiązań, które uwzględniają ten czynnik).

W zależności o tego w czym chcesz się specjalizować może okazać się, że grup docelowych jest więcej niż jedna. Na przykład: pracujesz treningowo z psami ale twoją specjalizacją są też psy danego typu czy rasy. Albo: specjalizujesz się w zaburzeniach lękowych u kotów i jednocześnie prowadzisz hodowlę. Lub salon groomerski. To są detale, które potrzebujesz uwzględnić, definiując potrzeby swoich odbiorców. Komunikacja do kilku grup równolegle jest możliwa, lecz na pewno trudniejsza: w samym planowaniu jak i tworzeniu treści. Dlatego zastanów się dobrze i wybierz maksymalnie dwie grupy/specjalizacje na których się skupisz w komunikacji. 

Mętna woda taniej wiedzy.

Albo najlepiej darmowej. Od mniej więcej dekady lwia część usług związanych z edukacją przeniosła się do internetu. Rok 2020 pokazał nam potencjał tego obszaru – przez prawie trzy lata żyliśmy w trybie online. Od tego czasu, twórcą może być niemal każdy. To duży atut pod warunkiem, że pozostaniemy w ramach treści tworzonych przez ekspertów, a nie (tylko) influencerów. 

Kiedy kończyłam pierwszy rok w COAPE w 2021 roku rynek usług cyfrowych był już mocno rozpędzony. Był to czas, kiedy czułam się jeszcze dość niepewnie w zawodzie z powodu braku doświadczenia, dlatego szukałam możliwości poszerzania swojej wiedzy. Webinary, kursy i szkolenia online – było wszystko, niemal.. dla wszystkich. W pewnym momencie zaczęłam czuć frustrację związaną z jakością tych treści – a raczej, ich nie dostosowaniem do odbiorcy. Wielokrotnie kupując webinar czy szkolenie (kwestia używanych nazw to osobny temat) czułam rozczarowanie, bo nie wnosiło ono nic nowego do wiedzy, którą właśnie wyniosłam z kursu dyplomowego.  Przetestowałam kilka taktyk szukając odpowiedzi na pytanie: jak rozpoznam, że to szkolenie dla profesjonalistów? I poległam. Nazwa wydarzenia, jego tytuł, opis ani cena nie wskazywały na to, jakiego rodzaju zawartość otrzymam. 

Jestem fanką marek eksperckich i zawsze chętniej kupuję produkty, za którymi stoi osoba. Mimo to, tylko nieliczni twórcy zaznaczają  dla kogo dedykują produkt lub usługę. Patrząc na moje doświadczenia w tym zakresie przychodzą mi na myśl nieliczne osoby, które faktycznie to robią. 

Pisząc to w 2024 roku usługi i produkty cyfrowe wychodzą nam uszami. Trendy marketingu obiecywały żyłę złota, a mamy ugór bylejakości. Czują to zarówno twórcy jak i konsumenci. Planując komunikację marki w takich warunkach rynkowych, potrzebujesz wiedzieć, że:

  • Dzielenie się wiedzą płatną i bezpłatną to niezbędna umiejętność, jeśli chcesz prowadzić firmę i monetyzwować swoje umiejętności,
  • Przemyślana strategia komunikacji to czynnik, który pozwoli Ci wyróżnić się na tle jednolitych treści.

Już na etapie tworzenia produktu lub usługi zastanów się czyj problem będzie on(a) rozwiązywać i zapewniam Cię –  nie da się  zadowolić kilku grup odbiorców w jednym produkcie w sposób, który pozostawi im trwałą satysfakcję z jego zakupu. 

Komunikacja szyta na miarę - czyli co potrzebujesz wiedzieć o swoim odbiorcy.

Jedenaście. Mniej więcej tyle razy odbiorca potrzebuje doświadczyć kontaktu z marką, zanim będzie gotowy dokonać zakupu. Gdyby faktycznie chodziło o spełnienie tylko tego kryterium, nie potrzebowalibyśmy marketingu wcale. Marka osobista to przede wszystkim jakościowe relacje. I zaufanie. To dwa czynniki, które musisz wziąć pod uwagę budując swoją tożsamość w zawodzie behawiorysty. Postaw się na chwilę w roli swojego odbiorcy – opiekuna psa lub kota, w kilku perspektywach:

Perspektywa osobista:

  • Jakiej jest płci, narodowości i ile ma lat?
  • W jakim zawodzie pracuje i ile zarabia?
  • Jak wygląda jego życie rodzinne i relacje?
  • Jak spędza czas wolny?
  • Gdzie szuka informacji?
  • Gdzie robi zakupy?
  • Z jakich aplikacji korzysta?
  • Z jakimi problemami się zmaga (w obszarze relacji, zdrowia, finansów)? 
  • Czy jest szansa, ze macie ze sobą coś wspólnego (muzyka, poglądy, sport)?

Perspektywa opiekuna:

  • Czy zwierzak pojawił się w jego życiu przypadkiem, czy planowo?
  • Czy to zwierzę z hodowli, czy adopcji? I czy mogło to mieć znaczenie? 
  • Jaką rolę pełni w jego życiu?
  • Jaki jest jego poziom wiedzy o opiece nad psem/kotem?
  • Z jakimi problemami może się zmagać jako opiekun?
  • Z czego te problemy wynikają?

Perspektywa konsumenta:

  • Jakie ma oczekiwania co do rezultatów?
  • Ile jest w stanie zapłacić za produkt/usługę?
  • Co może przekonać go do zakupu?
  • Co może zniechęcić go do zakupu?

Zbudowany w ten sposób profil odbiorcy ułatwi Ci planowanie komunikacji oraz projektowanie produktów i usług. Grupy naszych odbiorców to nasi potencjalni klienci. Ich zaufanie do Ciebie jako specjalisty buduje się dużo wcześniej, niże potrzeba dokonania zakupu. 

Masz koci kłopot? Pomysł na współpracę?

Napisz do mnie!